Setiap hari menangis, bawa mangga ke kubur! Suami hiIang isteri trauma bergeIap, berhenti kerja selepas cuma dapat 2 hari cuti paterniti


TULAR baru-baru ini kisah se0rang suami dari Sabah yang mendakwa hanya diberikan cuti paterniti selama dua hari 0leh majikannya.

Empat hari selepas menimang bayi lelaki, Exly Jailon, 31, menyedari isterinya, Juana Karagas, 32, mninggal dunia selepas dia pulang bekerja pada waktu malam.

Lebih pilu, dia menemukan myat isterinya yang terbaring di dalam bilik, di sisi bayi mereka yang sedang menangis, dipercayai kerana keIaparan.

Edy menziarahi Exly selepas sebuIan kejdian duka itu.

Sebulan selepas peristiwa duka itu, aktivis kebajikan terkenal Sabah, Adrian Edy, 27, turut berkesempatan menziarahi pemuda tersebut di kampungnya yang terletak di Kota Marudu.

"Bayi lelaki pasangan itu lahir pada 4 Mei. Isterinya ditemukan mninggal pada 9 Mei, selepas abang Exly pulang bekerja. Lebih kurang sebulan selepas kejdian itu, saya datang menziarahinya.

"Kata Abang Exly, isterinya meninggaI di rumah sewa mereka di daerah Penampang. Mendiang dikebumikan di kampung asalnya di Kota Marudu. Selain datang ziarah, saya juga bawa sumbangan keperluan untuk dia dan anaknya.

Masa dia balik kerja, rumah berada dalam keadaan geIap. Dia peluk jasad isterinya dalam gelap. Sampai sekarang dia tr4uma kalau berada dalam geIap.

ADRIAN EDY

"Menurut Abang Exly. Dia buat dua kerja, sebagai pemandu l0ri dan pengawal keseIamatan. Selepas isteri mninggal, dia terus berhenti kerja dan balik kampung. Dia nak tunggu genap 100 hari kem4tian mendiang, baru cari kerja baharu," ujarnya kepada mStar.

Dalam pertemuan penuh em0si itu, Exly turut mengimbas semula detik pilu ketika dia menemukan tubuh mendiang yang terbaring kaku bersebeIahan bayi mereka.

"Abang Exly masih tr4uma sampai sekarang. Masa dia balik kerja, rumah berada dalam keadaan geIap. Dia peluk j4sad isterinya dalam geIap. Sampai sekarang dia trauma kalau berada dalam geIap.

"Pada waktu itu, bayi juga menangis. Abang Exly syak isterinya telah mninggal awal lagi, sebelum dia balik kerja dalam pukul 8 malam. Namun mujurlah bayinya berada dalam keadaan baik-baik saja," cerita Edy lagi.

Selepas pertemuan di rumah keIuarganya, Exly turut membawa Edy untuk menziarahi ku.bur isterinya yang terletak di Kampung Tandawah0n Marak Parak.

Imbas Edy, dia turut berem0si pada waktu itu melihat Exly yang tumpah air mata sambil duduk bersebelahan pusara mendiang isterinya.

Foto kenangan Exly dan mendiang.

"Lepas ziarah dia dan bayinya, abang Exly bawa saya ke kubur mendiang. Masa ziarah tu, suasana penuh dengan em0si. Dia memeluk ku.bur mendiang. Memang betul-betul rasa kehiIangan.

"Abang Exly kata dia banyak kenangan dengan mendiang. Mereka suka naik mot0r sama, pergi cuba makanan di rest0ran. Mereka suka food hunting. Masa dia kerja pemandu l0ri, mendiang juga suka ikut dia kerja.

"Lebih pilu, Abang Exly akan bawa mangga ke kubur isterinya. Dalam kepercayaan Kristian, penganutnya percaya r0h mendiang masih ada di ku.bur itu. Jadi dia akan bawa makanan kegemarannya hari-hari ke situ," cerita Edy.

Edy turut dibawa menziarahi ku.bur mendiang.

Menurut Edy, bantuan kewangan yang dihulurkan kepada Exly tidak terhenti di situ, sebaliknya dia terbuka untuk membantunya lagi pada masa akan datang.

Edy turut berk0ngsi video pertemuanya dengan Exly sehingga dia menerima ratusan k0men daripada netizen yang bersimpati dengan kejdian berkenaan.

"Walaupun tak kenal, tapi sangat terkesan baca kisah Exly ni.

"Sayangnya suami kepada isterinya. Semua kesukaan isteri, suami ingat," tulis beberapa netizen.

Sumber : mStar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat.net Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post