Majikan Di Taiwan Buang Anak OKU, Bibik Bawa PuIang Ke Tanah Air Untuk Dijaga


Semangat ibu bapa yang tabah membesarkan anak-anak syurga cukup menjentik hati kita semua. Namun di sebalik semua itu, ada segeIintir penjaga yang sukar menerima takdir hingga mereka bertind4k mengabaikan anak sendiri. Ada yang sampai sanggup terIantarkan ke rumah kebajikan kerana enggan menjaga.

Sha Wang tak b0leh uruskan diri sendiri…Nak jalan pun perIu dipimpin

Itulah nasib malang yang turut menimpa seorang pemuda Taiwan berstatus OKU, Sha Wang berusia 26 tahun ini. Kerana mempunyai masalah Sindrom D0wn, dia amat dibenci oleh ibu bapa sendiri sehingga pernah cuba untuk disuntik dengan bahan berisik0 yang mampu menamatkan hayatnya. Dalam masa sama, Siti Aisyah adalah orang gaji yang juga ditugaskan mengurus Sha Wang. Dia menjadi saksi betapa buruknya Iayanan majikannya terhadap anak istimewa tersebut.

Jelas Aisyah, majikannya lebih menyayangi anjing peliharaan di rumah mereka berbanding Sha Wang.

Jika tidak bawa balik atau hantar semula ke sana, Sha Wang akan dibuang ke rumah kebajikan

6 tahun bekerja sebagai bibik di Taiwan, Aisyah tidak sanggup membiarkan Sha Wang terabai. Oleh itu, dia nekad membawa pemuda itu balik ke Ind0nesia untuk hidup bersama. Di kampung, Aisyah memiliki 3 orang anak dan mujurlah mereka semua menyambut baik kehadiran Sha Wang. Walaupun mereka sendiri bergelut dengan isu kewangan, rasa empati di jiwa jauh lebih besar bagi memastikan hidup Sha Wang tidak terabai. Bayangkan selama 4 tahun, dia membesarkan Sha Wang tanpa gaji.

Kedai runcit sebagai sumber pendapatan harian

Tambah Aisyah, k0s keperluan Sha Wang merangkumi lampin pakai buang, ubat-ubatan dan makanan mencecah angka RM1000 sebulan. Hanya berbekalkan perniagaan kedai runcit, itulah yang menjadi mata sepencarian mereka sekeluarga.

Tak pernah terima gaji sepanjang bawa balik Sha Wang ke Indonesia

Namun sedihnya, media Taiwan baru-baru ini melap0rkan dakwaan Aisyah menjaga Sha Wang kerana duit. Kenyataan itu disampaikan oleh kenalan kepada ayah Sha Wang kononnya Aisyah sudah dibayar wang upah jaga sebanyak RM464,628. Padahal tegas wanita ini, dia sama sekali tidak pernah menerima angka tersebut.

Kredit : Portal Jabar Tribunnews  / kisahdunia

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat.net Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post