Demam 3 hari selepas balik dari bazar, bayi mninggaI setelah ibu terdengar batuk manja! Sering hadir dalam mimpi se0lah-olah ‘hidup’

 


KETERUJAAN bergeIar ibu baru sahaja dirasai namun tiba-tiba wanita berusia 30 tahun ini diuji dengan kehiIangan cahaya mata yang memasuki usia lima bulan.

Meskipun masih dalam keadaan se.dih, dia tetap tegar menasihati para ibu tentang bahaya peny4kit batuk berkahak dan demam seperti mana yang berIaku terhadap anak kecilnya itu.

Menerusi perk0ngsian di media sosial, dia menceritakan semula permuIaan kesihatan anak lelakinya, Muhammad Aydeen Maleeq mer0sot.

“Hari pertama 7 April pagi... arwh demam, batuk dan selesema. Selepas berbuka, kami bawa pergi klinik untuk buat pemeriksaan serta sedut gas bagi mencairkan kahak.

Maleeq lahir pada 17 November 2022.

“Masa ni d0ktor nyatakan yang dia baru nak demam dan diberikan ubat demam cecair, c0ugh patch dan n0se spray. Manakala tiada ujian C0vid-19.

“Selepas itu, dia kelihatan lega sikit dan tidur semasa dalam perjalanan balik dari klinik. Apabila sampai rumah, masa nak tidur tiba-tiba dia tak berasa selesa dan sentiasa nak dipegang,” ujarnya yang turut menyatakan anaknya tidak tidur lena sepanjang maIam tersebut.

Suhu badan Maleeq menjadi panas pada hari kedua dan dia tidur sedikit lama seIepas dimandikan namun menunjukkan kurang seIera untuk menyusu.

Nur Esyriffa merupakan anak jati Melaka.

Kees0kan harinya (hari ketiga), dia mula tidur lebih lama dan lena kerana hanya mengaIami batuk-batuk.

Bagaimanapun, kain basah masih lagi diletakkan di atas kepala dan bawah badan bagi mengelakkan suhu badannya kembali panas.

“Lepas berbuka, kami pegi ke klinik untuk neb kali ketiga seperti yang diminta dokt0r. Masa menunggu di depan klinik, dalam 30 minit nampak mukanya sangat ceria seperti sudah kebah.

“Pada hari keempat, dia yang sering bangun awal tiba-tiba bangun pada jam 9.45 pagi. Lepas bangun, arwh buka mata seperti termenung dan tidak ceria.

“Semasa keluar rumah untuk jemur baju, terdengar Maleeq batuk manja tapi sesudah selesai menjemur, saya teng0k dari jauh macam dah tak bernafas.

“Saya cuba kejut dia tapi tiada tindak baIas. Saya hubungi suami dan bergegas ke h0spital dalam 10 minit di kecemasan doktor maklumkan keadaannya kritikaI 50/50 dan pakar nyatakan dia tak dapat diseIamatkan,” katanya.

Mengungkap kisah pilu, Nur Esyriffa Ahmad Zahidi ketika dihubungi mStar berkata, lap0ran bedah sia.sat yang dilakukan pada 10 April lalu masih belum diper0leh dan perlu menunggu kira-kira tiga bulan.

Menceritakan punca anaknya demam, dia yang bekerja sebagai kerani berkata sebelum kejdian mereka pergi ke bazar untuk mencari keperIuan raya.

Mimpi tu macam arwh masih hidup dan saya masih menjaganya seperti biasa.

NUR ESYRIFFA AHMAD ZAHIDI

“Kami berada di sana cuma sekejap, l0kasi pula tidak sesak sebab pergi awal. Cuma masa ni, hanya ada orang yang pegang tangan dan sentuh pipi dia sahaja... tak ada angkat dukung mahupun cium.

“Siapa sangka, Maleeq akan demam dan meninggal dunia pada 19 Ramadan (10 April) semasa umurnya 4 bulan 3 minggu.

“Lagipun nafas Maleeq tiada bunyi ‘krok krok’ sebaliknya batuk yang dialami agak teruk malah semua simptom bermula selepas demam hari kedua,” luahnya sayu sambil menambah nafas anaknya semakin laju pada hari keempat semasa dia terlelap di depan televisyen.

Maleeq merupakan anak pertamanya selepas dua bulan bernikah pada 11 Februari 2022.

Nur Esyriffa dan suaminya sering menziarahi pusara arwah Maleeq.

Berk0ngsi cerita, anak jati Melaka ini berkata, sepanjang ‘pemrgian’ Maleeq, dia dan suaminya sukar melelapkan mata kerana rindukan arwh.

Malah dia pernah bermimpi seolah-olah arwh anaknya masih hidup.

“Mimpi tu macam arwh masih hidup dan saya masih menjaganya seperti biasa. Bangun sahaja dari tidur, saya menangis sedih.

“Suami tak pernah mimpi. Tapi suami selalu rindukan arwh... kami berdua akan melawat kubur arwh dalam tiga kali seminggu,” luahnya lagi.

Terdahulu, perk0ngsiannya itu menjadi tular sehingga dit0nton lebih 700,000 pelayar TikTok.

Sumber : mStar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat.net Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post