Nenek Beri Bayi Minum Air Kos0ng Sebab Susu Ibu Belum Ada…16 Hari Masuk NICU


Sudah berbuih mulut doktor mengingatkan 0rang ramai bahawa bayi yang belum mencapai usia 5-6 bulan tidak perlukan makanan pejal lain selain susu ibu. Bahkan cecair berupa madu atau air kosong sekalipun haruslah dielakkan kerana sistem penghadaman bayi belum berkembang sepenuhnya. Namun terkadang, ada ahli keIuarga khususnya 0rang tua masih lagi berdegil.

Awalnya bayi lahir sihat, menangis dengan kuat…Apgar score 9/10

2 hari lalu, se0rang perawat sempat berk0ngsikan sebuah kejadian yang wajar dijadikan pengajaran buat orang di luar sana. Terdapat seorang bayi dilahirkan dalam keadaan sihat walafiat dan menangis seperti biasa menandakan keadaannya adalah normal. Namun kees0kan hari, si kecil itu tiba-tiba mengalami sesak nafas.

Akhirnya kita terpksa pasang alat 0ksigen untuk bayi ini

Dokt0r segera memberikan bantuan sewajarnya termasuklah menggosok-gos0k belakang badan bayi ini. Bibirnya semakin membiru dan dia seakan-akan menangis dalam keadaan menahan perit. Lantaran si ibu belum mampu menghasilkan susu badan, rupanya neneknya didapati telah memberi bayi itu minum air k0song.

Kalau perawat cakap jangan kasi apa-apa, patuh ya…3 hari lepas Iahir baru beri makan (susu badan)

Akibat air memenuhi paru-paru, bayi malang itu terpaksa ditahan di NICU seIama 16 hari untuk pantauan lanjut. Dari kisah ini, doktor mengingatkan semula bahawa bayi yang baru Iahir tidak perlu diberikan makan atau minum apa-apa kecuali susu ibu. Jika bayi menangis sekalipun, tidak bermakna mereka dalam keadaan lapar.


@nurullftra Sakit hati banget kalau ada kasus kaya gini, lebih ke kesel juga sm keluarganya 😭 #edukasianak #edukasibidan #bayibarulahir #sianosis #lahiran ♬ Ya Maulana Ya Allah - ADZANDO DAVEMA

KREDIT : TikTok Nurullftra / kisahdunia

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat.net Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post