Mula-mula adik, kemudian kakak! Pasangan cekalkan hati dapat tahu anak kembar hidap kanser... Dulu ceria main basikal, kini sukar nak berjalan



BESAR ujian bagi pasangan ini apabila anak kembar mereka berusia lima tahun didiagn0s menghidap penyakit Ieukemia jenis pre B-ALL (acute lymphoblastic leukemia).

Menurut Mohamed Faris Idris, 36, segalanya bermula pada Disember 2022 apabila si adik, Nurzulaikha Damia kerap mengaIami demam.

Namun, keadaan bertambah buruk apabila darah merahnya sering berkurang selain mengalami kesakitan sendi di seluruh tubuh.

“Masa tu, dia asyik nak baring je sebab sakit kaki kalau berjalan. Jadi kami pun bawa pergi jumpa d0ktor.

“Doktor cakap mungkin kena denggi sebab dalam darah ada virus. Tapi bila masukkan ubat antibi0tik tak berkesan. Kandungan darah putih pun tinggi.

“Lepas dokt0r ambil sampel darah dihantar ke makmal, rupa-rupanya ada sel kanser. Jadi d0ktor pun ambil air tulang belakang pada 14 Disember 2022 untuk sahkan anak menghidap knser di H0spital Kluang,” ujarnya ketika dihubungi mStar.

Pasangan kembar ini berusia lima tahun.

Walaupun pada mulanya berat hati menerima takdir Allah namun Faris reda dengan ketentuanNya, malah dia dan isteri cekal berulang alik ke H0spital Sultan Ismail, Johor.

Menerusi vide0 dik0ngsikan baru-baru ini di TikTok, ramai memujinya dan isteri, Nornazila Mdkamal, 33, yang tabah menjaga anak yang sakit.

Bagaimanapun, sekali Iagi mereka dilanda ujian berat apabila pasangan kembar, Norzalikha Damia (kakak) pula mengaIami nasib sama pada Mei tahun ini.

“Dulu masa si adik kena kanser, dia teringin nak pakai baju sekolah sebab tengok adik beradik lain bersiap lengkap pakai uniform jadi kami layankan saja sebelum dia jalani kem0terapi.

“Tak sangka pula kedua-dua kembar kena knser yang sama. D0ktor cakap penyakit macam ni masih dalam kajian, belum tahu punca kenapa leukemia jenis ni serang kanak-kanak.

“Sepanjang dua tahun pertama ni kami berulang alik ke h0spital sajalah untuk dapatkan rawatan. Sambut hari jadi baru-baru ni pun dekat hospital,” ujarnya yang bekerja sebagai pemandu l0ri.

Menurut Faris yang merupakan bapa kepada tiga cahaya mata, dia bersyukur diberi peluang dan kesempatan 0leh Allah untuk menjaga dua anak yang sakit dan tidak menjalani kehidupan n0rmal seperti kanak-kanak lain.

Pasangan kembar ketika menjaIani rwatan kem0terapi.

“Doktor beritahu, mungkin sakit kanser ni terjadi dari dalam perut lagi sebab satu kantung dan uri. Risik0 nak dapat penyakit sama memang tinggi.

“Sebelum ni mereka berdua pergi tadika tapi sekarang dah tak pergi sekolah macam 0rang lain sebab nak f0kus rwatan di hospital dulu.

“Sebenarnya ramai juga termasuk jiran tetangga yang terkejut lepas dapat tahu. Biasanya nampak anak kembar kami aktif main di luar rumah siap kayuh basikal tapi tiba-tiba jatuh sakit sampai tak b0leh berjalan,” ujarnya lagi.

Dulu memang terke.jut dan sedih sangat-sangat lepas dapat tahu. Agak sukar nak terima kenyataan, lagi sakit apabila meIibatkan nywa dua orang anak.

MOHAMED FARIS

Menurut Faris yang berasal dari Kluang, Johor, dia bersyukur segala kos rwatan masih mampu ditanggung namun mengaIu-alukan sekiranya bantuan ingin dihuIurkan.

Mengenai hantaran dibuat di TikTok, jelasnya, dia bukan mahu meraih simpati namun mengharapkan d0a orang ramai agar anak-anaknya diberi kesembuhan segera.

“Dulu memang terke.jut dan sedih sangat-sangat lepas dapat tahu. Agak sukar nak terima kenyataan, lagi sakit apabila meIibatkan nywa dua 0rang anak.

Ahli keIuarga Faris.

“Tapi nak meratap sedih pun tak guna sebab memang ini takdirnya. Kena sabar dan usaha saja apa yang terbaik buat mereka.

“Sekarang pun saya Iega sangat bila nampak anak dah b0leh mula berjalan semula walaupun tempang sedikit. Selain buat rawatan kemoterapi anak saya ada amaIkan minum susu jenama Pediasure sebagai makanan tambahan,” ujarnya berk0ngsi keadaan terkini anaknya.

Sumber : mStar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat.net Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post