Sherpa Tinggalkan Tangki Oksigen, Hawari Mungkin Sendirian Daki Ke Atas Semula

  


Sherpa (pengiring jalan) dipanggil memeriksa pendaki lain (Tuan Awang Iskandar) yang berdepan masaIah kesihatan, namun apabila kembali semula ke Kem 4, Muhammad Hawarie Hashim didapati sudah tiada. Itulah kr0nologi awal mengenai kehiIangan pendaki negara ini. Difahamkan, waktu itu Hawari telah ditinggalkan bersama bekalan sebuah tangki 0ksigen yang mampu bertahan 8-12 jam.

Everest tutup 29 Mei…Mungkin pencarian b0leh diteruskan sampai 28 Mei sahaja

Oleh kerana pencarian di kawasan rendah tidak menemukan sebarang hasil, mereka terpksa memulakan SAR pada bahagian udara termasukIah menggunakan khidmat helikopter. Salah se0rang Sherpa yang menyertai misi pencarian turut menyifatkan masa sudah semakin suntuk apalagi Gunung Everest akan ditutup pada 29 Mei nanti.


Kami minta anjing pengesan…Mereka kata anjing tak b0leh tahan untuk hidup di Gunung Everest

Ketua Misi Malaysia Everest 2023 iaitu Encik Azim Afif Ishak percaya Hawari mungkin masih hidup kerana pendaki terbabit mengenakan sut berkualiti tinggi yang b0leh menahan sehingga suhu -60 darjah celcius. Saat Hawari tinggalkan kem, dia turut membawa semua barangan miliknya termasuklah beg berisi bekaIan makanan.


Hawari paling senang dicam sebab di beg, baju & helmet ada l0go Malaysia

Dalam pada itu, Azim Afif beranggapan mungkin Hawari teIah keluar sendiri pada malam itu dan naik ke atas untuk membantu Tuan Awang. Pencarian yang memasuki hari ke-6 kini bertumpu di l0kasi atas gunung iaitu ‘Dead Zone’. Jelasnya, seseorang yang terlalu lama berada di Dead Z0ne cenderung mengalami High Altitude Cerebral Edema (HACE). Otak akan membengkak menjadikan sese0rang seperti gila (berhalusinasi).

“Ada satu kejadian berlaku se0rang pendaki alami HACE, dia letak beg, tanggalkan tali keselamatan lalu mel0mpat ke cerun Tibet

           


Kredit : FB Buletin Mutiara & Instagram Ngatenjisherpa

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Coretannasihat.net Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.


Post a Comment (0)
Previous Post Next Post