Diusung Secara Manual, Tubuh Pendaki Everest Malaysia Diselimuti Jalur Gemilang

 


Beberapa hari lalu, vide0 se0rang pendaki Malaysia dibawa turun oleh malim gunung dari puncak Everest sempat tular ke media s0sial. Menurut pihak yang menyebar rakaman, katanya ia adalah Allahyarham Leftenan Kolonel (PA), Tuan Awang Askandar Ampuan Yaacub, pendaki Malaysia Everest 2023.

Vide0 itu mungkin membabitkan pr0ses membawa turun pendaki lain

Walau bagaimanapun, pengel0la akaun rasmi Malaysia Everest menafikan khabar angin terbabit. Adalah mustahil untuk sese0rang memuat naik vide0 di Gunung Everest apalagi l0kasi pendakian popular itu tidak mempunyai sambungan internet.

Allahyarham Tuan Awang berjaya dibawa turun ke kem paling bawah

Hari ini buat pertama kali, gambar dan vide0 membawa turun Allahyarham Tuan Awang baru dik0ngsikan kepada umum. Menurut laporan Utusan Malaysia, sekitar jam 9 pagi (waktu Nepal), tubuh pendaki itu seIamat dibawa turun ke kawasan Everest Base Camp (EBC) sebelum diterbangkan ke pusat rawatan Kathmandu.

Tubuh Allahyarham Tuan Awang diselimuti Jalur Gemilang

Daripada Kem 4, Tuan Awang telah diusung secara manual oleh kira-kira 6 orang malim gunung a.k.a sherpa menuruni pergunungan tersebut. Sudah menghembuskan nafas terakhir pada Jumaat akibat masalah kesihatan, proses membawa turun dengan segera agak sukar memandangkan berlakunya gangguan cuaca yang tidak menentu.

Kredit : Instagram Malaysia Everest 2023 & Portal Utusan Malaysia / kisahdunia

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Coretannasihat.net Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post