“Mak Kuih Kakak Takde Sapa Pun Makan”-Luahan Anak Lepas Balik Jamuan Raya Kelas

 


Budaya potluck di kaIangan orang dewasa memang ser0nok kerana kita boleh merasa makanan dibawa orang lain. Suka atau tidak, pasti kita akan jamah sedikit demi menjaga hati dan menghargai usaha seseorang yang sudah penat memasak. Namun bagi budak sek0lah, adalah budaya ini masih relevan untuk dibuat?


Kisah sedih kakak di jamuan hari raya kelas


Dalam video milik Puan Jaja yang sempat tular, dia merakam suasana anaknya, Kakak baru habis menghadiri jamuan Hari Raya Aidilfitri di sekolah. Terlihat kanak-kanak c0mel berbaju kurung maroon itu sedang membawa satu bungkusan plastik yang agak berat.







Kuih raya kakak takde sapa pun makan…Cikgu suruh bawa balik bekas tu


Rupanya itu adalah kuih raya yang dibawa dari rumah untuk dijamu kepada rakan-rakan. Namun tiada seorang pun merasai manisan tersebut menyebabkan si Kakak terpksa bawa balik semula ke rumah. Si Adik sudah berikan makanannya kepada guru, manakala si Kakak membawa balik setelah disuruh oleh se0rang cikgu sesudah jamuan tamat.

VIDEO KLIK DISINI





Se.dihnya sebab benda sama pernah terjadi kat anak…Bawa kuih sorang pun tak jamah


Walaupun tidak mengeluarkan air mata, namun wajah Kakak jelas nampak sedikit sugul pastinya sedih kuih yang dibawa tidak berusik. Melalui ruangan komen, ramai ibu bapa dedahkan mereka pernah alami perkara sama.







Di sudut lain, ada yang berpendapat budaya p0tluck ini mungkin perlu dihentikan dan lebih baik buat kutipan duit saja  agar semua pelajar dihidangkan makanan sama.









Kredit : TikTok Jaja_Fazurin_Jamuliddin / kisahdunia









Post a Comment (0)
Previous Post Next Post