Hafal al-Quran jadi pesan terakhir arwh imam Nur Nikman buat keluarga sebelum mninggal dunia ketika main badminton


 Siti Farahiyah Md Yusof berkata, 45, berkata, dia sememangnya tidak menyangka perbuaIan itu menjadi perhubungan terakhir bersama adiknya itu kerana arwh tidak mempunyai sebarang masaIah kesihatan sebelum ini.

"Sebelum kejdian itu, saya ada hubungi dia petang. Dalam perbualan itu, dia ada pesan dekat saya suruh hafal beberapa ayat al-Quran. Dia kata, kurang-kurang kurang-kurang kena hafal 2,000 patah perkata ayat al-Quran.

"Lepas itu dia juga ada minta saya tol0ng ajar mak supaya berdamping dengan al-Quran agar nanti amalan itu jadi asbab untuk kita mudah ke syurga," katanya.

Allahyarham, Nur Nikman, 43, dilaporkan mninggal dunia pada Rabu selepas terjatuh secara tiba-tiba ketika bermain badmint0n di Dewan Li Chi, Kampung Abdullah di Segamat, Johor pada Rabu.

Polis Daerah Segamat mengklasifikasikan kematiannya sebagai m4ti mengejut.

Nur Nikman (dua dari depan) bergambar bersama adik beradiknya ketika sambutan Aidilfitri baru-baru ini.

Siti Farahiyah berkata, arwah yang merupakan lulusan Universiti Al-Azhar, Mesir dalam bidang pengajian al-Quran dan Usuluddin itu sudah berkhidmat sebagai imam di sekitar Johor sejak 2011 selepas mendapat tawaran daripada Majlis Agama Islam Johor (MAINJ).

Mengulas mengenai keperibadian arwh semasa temp0h hidupnya, Siti Farahiyah berkata, adiknya itu sememangnya merupakan individu sentiasa disenangi sejak kecil.

Malah katanya, sikap Allahyarham yang juga anak sulung lelaki di dalam keluarganya itu menjadikannya sebagai tempat mengadu kepada bukan sahaja ahli keluarga, tetapi juga saudara dan juga rakan terdekat untuk berk0ngsikan sebarang masalah dihadapi.

"Adik-adik juga sangat mengh0rmati dan memuji kelakuan akhlak dia. Memang dari kecil dia se0rang yang sabar, tidak pernah melenting dan meIawan. Apa sahaja orang cakap dia ikut, dia senyum sahaja," katanya.

Pada masa sama, Siti Farahiyah berkata, melalui perbualannya bersama penduduk setempat di kawasan adiknya itu pernah menjadi imam di Labis, Johor, rata-rata daripada mereka yang ditemui juga memuji sikap ringan tuIang yang dimiliki arwh ketika memberikan bantuan.

"Ada yang saya jumpa itu kata, arwh ini kalau minta tolong apa pun mudah, tidak pernah men0lak. Contohnya kalau minta tol0ng mandi jen4zah ke atau apa-apa hal kecemasan seperti bantu orang berubat, dia tidak pernah bagi alasan untuk t0lak," katanya yang tampil menjemput jen4zah arwh untuk di bawa pulang dari Segamat, Johor.

Jen4zah Nur Nikman yang juga bekas Imam Masjid Bandar Labis, Johor itu selamat dikebumikan di tanah perku.buran di Pokok Sena, Kedah kira-kira pada pukul 3 pagi Jumaat.

Arwh mninggaIkan dua 0rang isteri dan lima orang anak hasil daripada perkahwinan pertamanya. 

Sumber : Majoriti

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat.net Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post