Tiba-tiba lori sampah berasap, pekerja pembersihan segera simbah air... Rupanya angkara power bank!


Sebuah lori sampah berasap sehingga menyebabkan pekerja pembersihan panik.

SISA domestik bagi kebanyakan rumah akan dilupuskan melalui perkhidmatan utiliti lori sampah yang datang secara berkala bagi mengutip bahan buangan.

Sisa pepejal ini kebiasaannya terdiri daripada bahan organik seperti makanan terbuang atau bahan sintetik seperti kertas, plastik dan sebagainya.

Namun ramai yang tidak peka terhadap pantang larang berhubung barangan yang tidak seharusnya dibuang bersama sampah harian kerana boleh mengakibatkan bermacam kerosakan.

Kejadian lori sampah berasap yang dirakam di daerah Petaling, Selangor.

Melalui satu video tular di TikTok, kelihatan kepulan asap kecil daripada bahagian belakang sebuah lori sampah dipercayai daripada bahan buangan yang mudah terbakar.

"Aduh janganlah buang benda macam ni dalam sampah, bahaya boleh terbakar lori tu. Nasib baik kami perasan sebelum benda tu masuk ke dalam lori, kalau tidak habis terbakar semua.

"Cepat ambil air kita siram. Apa agaknya yang dia letak tu? Mungkin ada bara api daripada peralatan sembahyang," soal pekerja pembersihan tersebut sedikit geram.

Seorang rakannya kemudian menyimbah air ke atas timbunan sampah sebelum diperiksa dengan lebih lanjut.

"Ini macam power bank je, nampak rupa macam petak. Garing bunyi, nasib baik cepat kita sedar," ujarnya.

Bateri atau apa-apa benda elektronik jangan la buang ke dalam tong sampah, asingkan untuk kitar semula.

WARGA MAYA

Pada ruangan kapsyen, pekerja pembersihan itu memberi peringatan agar orang awam tidak membuang semua sampah dengan sewenang-wenangnya.

"Semoga jadi peringatan kepada semua supaya lebih berhati-hati.

"Asingkan barang-barang yang tak sepatutnya," kata pekerja pembersihan tersebut.

Sebahagian komen warga maya.

Menjengah ke ruangan komen, warga maya berkata peralatan elektronik seperti bateri perlu diasingkan untuk dikitar semula.

"Bateri atau apa-apa benda elektronik jangan la buang ke dalam tong sampah, asingkan untuk kitar semula... siap boleh dapat duit lagi.

"Jadilah manusia yang bertanggungjawab kepada alam sekitar, luar negara semua dah cakna pasal benda ni, Malaysia je yang ketinggalan.

"Itu belum ambil kira botol kaca main tolak je masuk tong sampah, habis luka sampai berjahit tangan orang yang mengutipnya," kata sebahagian warga maya.

Sumber : mStar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat.net Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post