Pelari bertongkat bakal dibawa jumpa pakar prostetik, Hannah Yeoh kagum semangat juara kanak-kanak kudung kaki

MENTERI Belia dan Sukan Hannah Yeoh memberi jaminan untuk membantu kanak-kanak kudung kaki, Muhammad Aqil yang tular selepas menyertai acara larian menggunakan tongkat baru-baru ini.

Menurut Hannah, Kementerian Belia dan Sukan (KBS) melalui Institut Sukan Negara (ISN) juga telah membuat persiapan untuk bertemu dengan pakar prostetik minggu ini bersama keluarga murid berkenaan.

"Saya melihat usaha adik Muhammad Aqil menamatkan lariannya. Ini adalah mentaliti seorang juara. Tiada alasan untuk tidak bertanding. Tiada alasan untuk tidak bersaing dalam perlumbaannya dan dia membuktikannya apabila melakukan yang terbaik dengan keadaannya.

"Muhammad Aqil mempunyai pemikiran seorang juara. Ini adalah mentaliti yang diperlukan, seperti yang diterapkan dalam inisiatif Road to Gold. Saya menghargai usaha dan menyanjungi Muhammad Aqil. Kami akan melakukan yang terbaik untuk membantu dia menjadi yang terbaik," katanya menerusi satu kenyataan pada petang Rabu.

Menurut Hannah, dia juga akan berusaha untuk membantu Muhammad Aqil menyertai lebih banyak aktiviti sukan pada masa akan datang.

Untuk rekod, Muhammad Aqil merupakan pelajar Program Pendidikan Inklusif Penuh (PPI) di Sekolah Kebangsaan (SK) Felda Lepar Utara 1, yang dipotong kaki kirinya pada 2015 akibat jangkitan kuman.

Terdahulu, mStar melaporkan kisah Muhammad Aqil Naufal Zahiran, 11, yang bejaya sampai ke garisan penamat dalam perlumbaan 100 meter dengan menggunakan tongkat semasa menyertai Kejohanan Olahraga Pendidikan Khas di Majlis Sukan Sekolah Daerah (MSSD) Jerantut 2023.

Sumber : mStar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat.net Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post