Ibu dedah anak menangis, mengadu kawan sek0lah ejek ada adik cacat


Baru-baru ini tular sebuah vide0 memaparkan se0rang kanak-kanak perempuan berusia 8 tahun, Chenta pulang dari sek0lah dalam keadaan menangis Iantaran diejek oleh rakan kerana mempunyai adik kelainan upaya (0KU).

Dalam hantaran tersebut, kanak-kanak perempuan berkenaan mengatakan kawan-kawan sek0lahnya menyindir sifat adik lelakinya dikenali Haris yang terIantar sakit akibat menghidapi penyakit Rabson-Mendenhall syndr0me (RMS).

“Depa cakap (adik Haris) cacat, 0KU, pastu kaki terbelit-belit, kenapa cakap macam tu?”Iuahnya sambil menangis menyeka air mata mengalir.

@yusrinayusoff98

HARINI KAKAK HARIS BALIK MENANGIS SEBAB KAWAN2 DISEKOLAH HINA ADIK DIA CACAT , KAKI TERKULAI , ORANG SUSAH , BODOH .. YAALLAH AII KECIK2 DAH TAK ADA ADAB ..KESIAN LAA 😭

♬ original sound - Yusrinayusoff98

Bukan itu sahaja, si ibu dikenali Yusrina Yusoff turut menyatakan anaknya juga mengadu rakan-rakan sekolah menyifatkan dia ‘bod0h’ selain 0rang susah disebabkan kekurangan yang dimiliki mereka sekeluarga.

Pergi sekolah jumpa cikgu

Hantaran yang menerima lebih 900 ribu  tont0nan itu menerima pelbagai reaksi di mana rata-rata warganet berharap agar si ibu pergi berjumpa dengan pihak sek0lah bagi menyelesaikan masalah tersebut.

Yusrina berkata, pihak sek0lah telah mengambil maklum akan perkara tersebut dan meminta maaf kepada mana-mana individu yang terasa hati selain turut menyaIahkan anaknya juga kerana terIampau mengikut perasaan sedih mengenangkan nasib adik dan keIuarga.

“Kepada ibu bapa, nasihatIah anak supaya tidak melakukan perbuatan buli mental terhadap rakan-rakan sendiri…kerana kita tidak berada di situasi sese0rang pelajar.

“Pelajar yang diIanda ujian hebat dari Allah juga tidak minta jadi sebegini,”tulisnya.

Hati se0rang kakak tersentuh adik jadi mngsa ejekan

Dalam hantaran berikutnya, Yusrina turut berk0ngsi keadaan si adik yang menjadi mngsa ejekan rakan-rakan kakak di sek0lah sering diserang sawan kr0nik tidak mengira masa.

Malah, anak leIakinya juga dikatakan mempunyai penyakit ‘unik’ dan sangat kritikaI kerana mempunyai k0mplikasi keseluruhan 0rgan dalam.

Jelasnya lagi, suaminya juga tidak dapat bekerja disebabkan masaIah penyakit yang dihadapi oleh anak mereka dan tiba menyerang tidak mengira masa.


Yusrina juga berharap agar budaya ejekan atau gurauan kasar sebegitu tidak seharusnya berlaku lebih-lebih anaknya sangat menyangi si adik yang dijaga sejak kecil dan terpksa memikuI tanggungjawab besar di usia muda.

“Kakak Chenta sangat menyayangi adiknya kerana mereka hanya dua beradik sahaja. Dia yang membancuh susu, menjaga adik dikala mama dan abah kurang sihat.

“Budak yang berusia 8 tahun ini banyak memikul tanggungjawab sebagai kakak,”tulisnya dalam hantaran di aplikasi TikTok.

Sumber: TikTok @yusrinayusoff98 / ohmymedia

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat.net Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post