Dua Angg0ta TUDM Terk0rban Dalam Insiden Letupan Bom Lempar

 


TAMPIN  — Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dalam satu kenyataan mengesahkan se0rang jurulatih yang terlibat dalam insiden letupan b0m lempar sewaktu sesi latihan di Kem Syed Sirajuddin meninggal dunia, lap0r Sinar Harian.

Angg0ta Kedua TUDM Terk0rban

Pengesahan kematian itu menjadikan kematian kedua direk0dkan dalam kejadian tersebut selepas se0rang lagi angg0ta TUDM disahkan meninggaI dunia semalam.

Menurut Markas Tentera Udara, Allahyarham K0peral Udara Syuib Bidin, 33, merupakan jurulatih di Institut Pengajian Pentadbiran dan Pengurusan (INSTAR), Pangkalan Udara Sendayan.

Allahyarham disahkan meninggaI dunia pada jam 5.45 petang sewaktu menerima rwatan di H0spital Segamat, Johor.

Sementara itu, angg0ta pertama yang dilaporkan meninggaI dunia semalam Allahyarham Laskar Udara I Mohd Iqmal Masdi, 22, berasal dari Lenggeng.

Allahyarham Iqmal disahkan meninggaI dunia pada jam 12.10 tengah hari di l0kasi kejdian.

Beliau merupakan penuntut bagi Kursus Peningkatan Pembantu Pertahanan Kelas 1 (KPPP Kls 1) Siri 78/23 di INSTAR

Manakala K0peral Udara Khairuzaman Lokman, 35, yang juga seorang jurulatih masih menerima rwatan di h0spital sama dan dalam pemantauan rapi.

Khairuzaman dilap0rkan dalam keadaan stabil selepas mengalami kecederaan parah dalam insiden tersebut.

Maklum kenyataan itu lagi, pihak TUDM menyatakan bahawa kebajikan keluarga mngsa-mngsa yang terlibat menjdi keutamaan. Perkara itu termasuk pr0ses pengebumian.

TUDM juga telah memaklumkan perkara itu kepada waris anggota yang terlibat.

“Panglima Tentera Udara, Jeneral Tan Sri Mohd. Asghar Khan Goriman Khan TUDM serta pucuk pimpinan tertinggi TUDM menzahirkan rasa dukacita atas kejadian yang berlaku dan merakamkan salam takziah kepada waris anggota yang meninggal dunia yang juga merupakan kehilangan besar kepada TUDM.

“Didoakan agar roh kedua-dua Allahyarham dicucuri rahmat dan ditempatkan di dalam kalangan hamba-Nya yang beriman. Selain itu, diharapkan urusan rawatan kepada anggota yang cedera dipermudahkan, dilaksanakan dengan segera serta dikurniakan dengan kesembuhan,” jelasnya.

Siasatan kini sedang dijalankan oleh pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) berhubung kejadian. Tambahan lagi, TUDM juga bakal menubuhkan Lembaga Siasatan bagi mengenal pasti punca kejadian.

Sehubungan itu, pihak TUDM memohon agar semua pihak tidak membuat sebarang spekulasi dan berita tidak sahih sehingga siasatan selesai.

Sumber: Sinar Harian / Siakapkeli

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat.net Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post